Bombolla de filtres

filtros-burbuja

Mattleart al seu llibre Historia de la sociedad de la información explica com Innis, a partir de Condorcet i Mumford, desenvolupa la idea determinista: cada mitjà és portador d’una nova civilització. Concretament vol demostrar que cada tecnologia determina les estructures i formes de poder. Els vectors de comunicació poden estar vinculats al temps (tradició oral o manuscrits) o l’espai (impremta o comunicació electrònica). Els vinculats al temps tendeixen a l’horitzontalitat, la descentralització mentre que les vinculades a l’espai són centralitzadores i jeràrquiques. Diu Mattleart explicant a Innis: “Cada avance de las tecnologías de alta velocidad de expresión y de transmisión destruye elementos de la comunidad humana. Las desigualdades en la velocidad de las comunicaciones llevan a la constitución de «monopolios de información » —otro concepto fundamental— que son, a la vez, instrumento y resultado del dominio político. Así, según Innis, el verdadero objetivo de la Primera Enmienda de la Constitución norteamericana ha sido el de garantizar la protección del «monopolio del conocimiento» ejercido por la prensa. Al consagrar la libertad de prensa, la Constitución ha sacrificado el derecho del pueblo a hablar entre sí y a informarse mutuamente. Lo ha sustituido por el derecho a ser informado por los otros, en concreto, los profesionales.” (Mattleart, pàg 25)

Aquest paràgraf ha sigut com un hipervincle, en llegir-lo l’he relacionat amb la teoria de la bombolla de filtres que ha desenvolupat Eli Pariser i que té a veure amb el dret a ser informat pels altres. (per un algoritme) Qui controla o determina allò que veiem, escoltem o llegim al web? Google, Facebook i moltes altres companyies ens fiquen dins una bombolla feta amb filtres i ens mostren tan sols allò que pensen que ens pot interessar. Amb el desenvolupament de la web semàntica ho veiem cada cop més clar, el mateix cercador ja ens avança paraules sobre el que creu que estem cercant en base a tota la informació que ja ha recollit sobre nosaltres. Igual que Facebook quan ens mostra tant sols els resultats sobre els amics rellevants ocultant tota la resta. “tendemos a pensar en Internet como una especie de medio en el que cualquiera puede conectarse con cualquiera, muy democrático, libre para todos y mucho mejor que aquella vieja sociedad con guardianes que controlaban el flujo de la información. Realmente, no es así cómo están funcionando las cosas. Lo que estamos viendo es que un par de grandes compañías tienen la mayor parte del flujo de información y actúan como los nuevos guardianes. Esos algoritmos hacen lo mismo que los editores humanos, pero de forma mucho menos visible y con mucha menos responsabilidad.” (Pariser)

Armand Mattelart (2002), Historia de la sociedad de la información. Barcelona. Paidós.

Anuncis

2 pensaments sobre “Bombolla de filtres

  1. Bon dia Manel!

    Sobre el que comentes al post, és ben cert tot el que argumentes, de fet molts pensem que internet és un espai lliure on informació i contrainformació conviuen, però com tu dius, darrera hi ha un control, una guia cap a tot allò que hem de consumir. Cap on arribarem amb aquest control? Sembla ser que sempre, els “grans” han de decidir el que arribar a nosaltres, ens ho ordenen, i au! llest per servir!

  2. Bon dia Aida!
    Hem llegit sobre com la impremta va exercir una gran tasca en la expansió de l’ordre lineal i com els poders han aprofitat el domini del que era una nova tecnologia. Tampoc ens hem de sorprendre que ho vulgui fer amb internet o la xarxa. Esperem que la pluralitat horitzontal acabi guanyant la partida. (En no poder-ho fer com volen es concentren a controlar l’accés o a generar i gestionar les bombolles que creen per nosaltres)
    Gràcies per passar-te pel blog!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s